Begränsningarna av sammankomster gäller inte längre föreningsmöten

01.03.2021 kl. 15:16
Regionförvaltningsverket har till följd av ett avgörande av riksdagens justitieombudsman ändrat sin tolkning: begränsningarna av sammankomster gäller inte längre bolagsstämmor och andra motsvarande sammankomster. Vid sammankomsterna måste trots detta hälsosäkerheten beaktas. Med tanke på sjukdomsläget är det ändå att rekommendera att föreningsmöten ordnas på distans.

Regionförvaltningsverkets linje är att begränsningarna av antalet deltagare i offentliga tillställningar i regel inte längre tillämpas på bolagsstämmor och andra motsvarande stadgeenliga eller lagstadgade sammankomster i vilka i regel endast sammanslutningens medlemmar och vissa andra inbjudna kan delta. Detta gäller exempelvis bostadsaktiebolag, aktiebolag och andelslag samt registrerade föreningar. Dessa sammankomster betraktas i regel inte längre som offentliga tillställningar eller sammankomster som är öppna för allmänheten på det sätt som avses i lagen om sammankomster.

Regionförvaltningsverken kan inte med stöd av lagen om smittsamma sjukdomar besluta att förbjuda några andra tillställningar som samlar människor än allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Möten där deltagandet är begränsat på det sätt som beskrivs ovan är inte offentliga tillställningar som är öppna för allmänheten.

Även om begränsningarna av sammankomster inte längre gäller föreningsmöten måste de ordnas på ett sätt som är tryggt för hälsan. Rekommendationen är att endast de möten som är nödvändiga för verksamheten bör ordnas. Om möjligt är det bra att ordna mötena på distans med beaktande av sjukdomsläget. I alla sådana situationer där människor samlas är det skäl att sörja för deltagarnas hälsosäkerhet, även om sammankomsterna inte har begränsats genom myndighetsbeslut.

Läs hela pressmeddelandet på Regionförvaltningsverkets hemsida. 

SÖU

SÖU X PRIDE 2026

Inkludering är förbundets årstema 2026 och därför kommer SÖU också att delta i Pride-paraderna i Närpes 3.7 och Vasa 4.7. Vi hoppas att så många medlemsföreningar som möjligt vill komma med!

"POV: Du gick med i UF" – ungdomsrörelsen firar 120 år med en kampanj på Instagram

Den 16 juni fyller den svenskösterbottniska ungdomsrörelsen 120 år. För att uppmärksamma jubileet lanserar Svenska Österbottens Ungdomsförbund (SÖU) kampanjen "POV: Du gick med i UF", där medlemsföreningar runt om i Österbotten  visar upp hur det är att vara med i en ungdomsförening idag.

Föreningsposten 25.5.2026

Läs senaste nytt här!

Placeringsföreläsning för föreningar

Funderar ni i föreningen på att placera medel men är osäkra på hur ni ska komma i gång? Då lönar det sig att boka in den 25 augusti kl. 18.30 i kalendern.

Föreningsposten 8.4.2026

Läs senaste nytt här!