Varje förening ska logga in i det digitala kontoret på desky.fi för att rapportera antal medlemmar och verksamhet under det senaste året. Samtidigt bör man uppdatera föreningens styrelse och kontaktperson om någon av dem har ändrat.
Ett sammandrag av alla SÖU:s medlemsföreningars verksamhet och medlemsantal rapporteras sedan vidare till Undervisnings- och kulturministeriet. Mer ingående instruktioner för hur man lämnar in föreningsstatistiken finns nedan.
Hur loggar vi in?
1. Gå till www.desky.fi.
2. Skriv in epostadress och lösenord.
Obs! Varje person i föreningen ska ha ett eget användarkonto. Föreningens första konto skapar SÖU, därefter kan den personen, ”administratören”, bjuda in fler föreningsaktiva till systemet. Dessa får ett eget konto och ett eget lösenord. Om du har glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt på inloggningssidan. Om ni helt saknar inloggning kan ni ta kontakt med malin@sou.fi.
3. När ni är inloggade i systemet, välj Statistik i menyn på vänster sida.
4. Ni är nu inne i modulen och kan börja fylla i föreningsstatistiken. Den information som ska redovisas är föreningens basuppgifter (t.ex. ändra föreningens kontaktperson), som finns under den turkosa knappen Uppdatera basuppgifter, samt Föreningspersoner, Medlemskår och Verksamhet. Dessa hittar ni i menyn uppe på sidan.
Obs! För Medlemskår och Verksamhet redovisas föregående verksamhetsår (2022), medan basuppgifterna och Föreningspersoner gäller den information som är aktuell just nu (2023). Endast föreningens basuppgifter (märkta med ögonsymbolen) är publik information, medan övrig information hålls intern.
Hur lämnar vi in statistiken?
1. Välj Föreningspersoner respektive Medlemskår från menyn uppe på sidan.
2. Tryck på den turkosa knappen så öppnas en ny blankett där ni fyller i den efterfrågade informationen.
3. När alla uppgifter är ifyllda kom ihåg att trycka på Spara.
Vänligen lämna in statistiken senast söndagen den 2 april. Kontakta Malin på malin@sou.fi eller tel. 040 143 1012 för mer information.