Från och med första januari ska utbetalda löner, naturaförmåner, arvoden, arbetsersättningar samt skattefria och skattepliktiga kostnadsersättningar anmälas till Inkomstregistret inom fem kalenderdagar efter utbetalningen.
Naturaförmåner (hit hör bland annat eventuella förmåner riktade till vaktmästare vid föreningshus) som inte betalats ut i pengar ska anmälas månadsvis till Inkomstregistret senast den femte kalenderdagen i månaden därpå.
Om man använder Skatteverkets eget löneräkningsprogram palkka.fi sköts anmälningarna till Inkomstregistret automatiskt.
Anmälan till Inkomstregistret ska göras elektroniskt, endast i undantagsfall godkänns en pappersversion. Är löneutbetalningarna få per år är det smidigast att manuellt mata in uppgifterna i Inkomstregistrets e-tjänst. Den som har namnteckningsrätt i föreningen kan logga in i e-tjänsten med exempelvis personliga bankkoder eller mobilcertifikat.
Mer info hittas på inkomstregistret.fi