Egen hemsida
Din förening har rätt till en egen hemsida. SÖU har ett avtal, det s.k förbundswebbpaketet, med Kulturhuset. Det innebär att din förening får en gratis hemsida med adressen foreningensnamn.sou.fi, exempelvis sidjarvuf.sou.fi. Kulturhuset uppdaterar och utvecklar systemet kontinuerligt, någonting som naturligtvis alla användare får ta del av.
Ni har även möjlighet att använda er av en egen domän, t.e.x. en .fi eller .org adress. Detta sker då mot en liten avgift, i dagsläget 20€/år för att styra om sidan till rätt adress (DNS) samt avgift för namnet. Avgiften för namnet är ingenting som SÖU eller Kulturhuset tar betalt för utan det är kommunikationsverket (eller motsvarandes) avgift. Ex. en .fi adress kostar 80€ för för 5 år.
Om ni av någon anledning inte vill ha en hemsida eller vill använda er av ett annat system kan ni välja att ha sidan ni får från SÖU opublicerad. Vilket som behöver ni bekanta er med systemet, där finns även en del funktioner som bör användas även om ni inte har hemsidan publik/publicerad.
Intranät
På er sida hos SÖU finns ett s.k intranät som är skyddat bakom lösenord/inloggning. Där har er förening möjlighet att ladda upp ex. dokument för styrelsen så att alla behöriga når handlingarna oberoende av var de finns.
Evenemangskalender
På er sida finns även en evenemangskalender som går att aktivera (oberoende om ni använder hemsidan i övrigt eller ej). I kalendern kan ni sätta in olika evenemang, aktiviteter o.s.v. När ni matar in information där finns två möjligheter att välja mellan, om materialet/informationen enbart ska synas på er hemsida eller även visas på andra. Om ni väljer att den ska visas på andra hemsidor så syns er loppis, revy, ungdomsdans eller vad det nu kan vara på SÖU:s, FSU:s m.fl sidor, alltså gratis marknadsföring för er. Alltså har ni en opublicerad hemsida hos SÖU kan ni ändå använda er av evenemangskalendern och göra era jippon synliga på andra sajter.
Rapportblanketten
Alla SÖU:s (och FSU:s) medlemmsöreningar är årsvis skyldiga att lämna in en rapportblankett. Den innehåller frågor som SÖU och FSU i sin tur är skyldiga att redovisa vidare till myndigheter och ministerier. Att ni ska fylla i rapportblanketten är alltså inget självändamål i sig. Statistiken från dessa ansökningar används även som argument i ansökningar och annat som gynnar alla föreningar. Via rapportblanketten får SÖU in kontaktuppgifter till sina föreningar, är inte rapportblanketten uppdaterad är det alltså svårt att hålla kontakt med er. Om du tittar på SÖU:s hemsida under medlemmar finns där uppgifter om de flesta av våra föreningar. De som saknas är sådana som inte fyllt i sin rapportblankett. Samma sak gäller om där finns felaktiga uppgifter, information på medlemssidan hämtas direkt från föreningarnas egna rapportblanketter.
Fastighetsmodulen
På er hemsida under intranät finns även en fastighetmodul. Där har ni möjlighet att sätta in information om er lokal. Den info som sätts in där visas på föreningshus.fi och evenemang.fi. Det är alltså ett enkelt sätt att sprida information om sitt hus eller paviljong om man vill hyra ut den, ett bra sätt att få kostnadsfri exponering.
Tjänster
Under intranätet finns även en tjänsteleverantörsmodul. Där kan föreningar bjuda ut allt från tjänster till produkter, det vill säga ordningsvakter, programtjänster, inventarier, ljudanläggning o.s.v. De tjänster som bjuds ut publiceras med många andra på evenemang.fi. Tjänsteleverantörsmodulen är alltså ännu en funktion som inte kräver att ni har hemsidan i publik användning men ger exponering och kan öka uthyrnings/försäljningsverksamheten i er förening, precis som fastighetsmodulen.
Bokföringsprogram & medlemsregister
Som medlemsförening i SÖU har ni även rätt till ett kostnadsfritt medlemsregister och ett kostnadsfritt bokföringsprogram. Dessa finns online på nätet och kan användas varifrån som helst. Du kan läsa mera om dessa båda program på Kulturhuset sidor (kulturhuset.fi) under ”Våra produkter”.
Hur får jag allt detta då till min förening?!
Alla föreningar har färdigt en hemsida och någon i föreningen har fått inloggningsuppgifter till den. Om de saknas, personer bytts eller lösenordet bytts kan man när som helst kontakt SÖU och få nya uppgifter. Under er hemsida får ni tillgång till alla ovannämnda funktioner. Gällande bokföringsprogram och medlemsregister ska de aktiveras skilt. Kontakta SÖU och meddela vilket program ni önskar så ser vi till att ni får ett konto skapat åt er.
Om allt är krångligt och svårt då? Vem ska vi kontakta?
Om någonting är svårt eller inte fungerar som det ska finns hjälp att fås. Gällande att aktivera produkter eller återfå lösenord är det bara att kontakta SÖU. Förbundet har även gjort upp manualer över sina tjänster på sidan manual.sou.fi. Där finns steg för steg instruktioner över det mesta. FSU:s projekt IT3 (www.it3.fi) ger även stöd, ordnar kurser m.m enligt behov. Projeket har även en dejourtelefon som det går att ringa till kvällstid, tisdagar och onsdagar, med tanke på att många föreningsaktiva är upptagna dagtid. På IT3:s sida finns även en kunskapsdel där manualer finns kring hur man uppdaterar hemsidor och mycket annat, där finns även en separat sektion för hemsidessystemet som erbjuds via SÖU (http://kunskap.it3.fi/kunskap/Portal:Digistoff).
Länkar:
www.sou.fi - information, beställning & kontaktuppgifter
www.it3.fi - support och manualer
www.kulturhuset.fi - teknisk leverantör av tjänsterna